Secebis Kisah Kenikmatan di dalam Syurga

Sesungguhnya di dalam syurga itu berupa sesuatu yang belum pernah di lihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga dan belum pernah terlintas oleh hati manusia. Ahli syurga bagaikan raja bersenang-lenang dengan penuh kenikmatan sedangkan umur mereka seusia dengan putera. Usia mereka kekal selamanya 33 tahun yakni seusia ketika nabi Isa AS di angkat ke langit, manakala tinggi mereka pula setinggi nabi Adam AS yakni setinggi 60 hasta dan dalamnya lintang 7 hasta. Mereka sangat kacak dan suara mereka sangat merdu. Mata mereka seakan bercelak, putih kulitnya, tiada berbulu badannya kecuali di kepala (kerinting rambutnya), alis dan kelopak mata. Sedang janggut, misai, ketiak dan kemaluan licin tidak berbulu. Mereka tidak kencing dan tidak buang air besar, tidak berludah dan tidak berhingus dan peluh mereka berbau kasturi. Bejana mereka dari emas dan perak, sisir rambut mereka dari emas, kayu bakar mereka dari kayu gahru yang harum (kayu kemenyan). Mereka sentiasa merasa aman dari azab. Hati mereka sentiasa bersatu dan tidak pernah berselisih dan benci membenci antara sesama mereka.

Mereka diberi pakaian dari sutera halus yang hijau dan tebal lagi tidak akan reput atau lusuh. Di kepala mereka ada mahkota yang dapat menerangi antara timur dan barat. Mereka juga diberi pakai 70 macam perhiasan yang berubah warnanya setiap jam, berbeza warna dengan perhiasan yang lain, sedang jari-jari mereka ada sepuluh cincin, terukir pada yang;

1. Salam alaikum bima shobartum (Selamat sejahtera kamu kerana kesabaran kamu)
2. Ud khuluha bisalamin aminin (Masuklah ke syurga dengan selamat dan aman)
3. Tilkal janatullati urits tumu ha bima kuntum ta’malun (Itulah syurga yang diwariskan kepadamu kerana amal perbuatanmu)
4. Rufi’at ankumul ahzana wal humum (Telah dihindarkan dari kamu semua risau dan dukacita)
5. Albasakum alhuli wal hulal (Kami berimu pakaian dan perhiasan)
6. Zawwa jakum ul hurul iin (Kami kahwinkan kamu dengan bidadari)
7. Walakum fihamatasy tahihil anfusu wa taladzzul a’yun wa antum fiha khalidun (Untuk mu dalam syurga segala keinginan dan menyenangkan pandangan matamu)
8. Rafaq tumunnabiyina wassiddiqin (Kamu telah berkumpul dengan para Nabi dan Siddiqin)
9. Shirtum syababa laa tahromun (Kamu menjadi muda dan tidak tua selamanya)
10. Sakantum fi jiwari man laa yu’dzil jiran (Kamu tinggal dengan tetangga yang tidak mengganggu tetangganya)

Penglihatan mereka dilapangkan sehingga ia memandang yang jauh-jauh seperti memandangnya dari jarak dekat. Penghabisan orang yang masuk syurga dan paling rendah kedudukannya, diberi kerajaan sepanjang penglihatannya, serupa dengan jarak 100 tahun perjalanan. Dan didirikan bagi mereka kubah dari mutiara, zabarjat dan yakut. Lebarnya seperti antara Al-Jabiyah ke Sana’a. Setiap pagi dan petang mereka diberi makan dengan 70,000 piring dari emas, sedangkan warna pada setiap piring tidak sama, sedang rasa makanan pada tiap suapan tidak sama, ditemukan rasa makanan pada suapan yang pertama sama rasanya dengan rasa pada suapan terakhir.

Terdapat 70,000 kampung yang terdiri dari mutiara dan yakut. Setiap kampung ada 70,000 rumah sedangkan rumah-rumah itu tidak satu pecah atau rosak. Sebahagian bangunan di syurga diperbuat dari jalinan bata dari emas dan bata dari perak. Bumi syurga dari perak, dan tanahnya dari misik atau za’faran, debu lantainya dari kasturi yang semerbak harum, dan kerikilnya mutiara serta yakut dan urat-urat pohonnya dari perak, sedang dahannya dari mutiara dan zabarjad, daun dan buahnya berada di bawah, maka seseorang tidak menghadapi kesukaran untuk makan walaupun dalam keadaan berdiri, duduk ataupun baring.

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Allah SWT telah menciptakan wajah-wajah bidadari terdiri dari 4 warna; putih, hijau, kuning dan merah. Dan tubuhnya diciptakan dari za’faran, misik dan kafur. Dan rambutnya diciptakan dari cengkeh. Bahagian tubuhnya mulai dari kaki sampai lutut tercipta dari za’faran. Dari lutut sampai buah dada tercipta dari anbar. Dari leher sampai kepala tercipta dari kafur. Andaikata meludah ke dunia, maka ludahnya akan menjelma menjadi misik. Pada setiap dadanya tertulis nama suaminya dan nama dari nama-nama Allah SWT. Pada setiap tangannya mengenakan 10 gelang dari emas, memakai cincin sebanyak 10 pada jari-jarinya, memakai 10 perhiasan gelang kaki dari mutiara dan permata.”

Sekurang-kurangnya penduduk syurga itu memiliki 80,000 pelayan dan dikahwinkan dengan 72 isteri (bidadari). Mereka diberi kekuatan 100 orang ketika makan, minum dan senggama. Dicipta bidadari secara langsung oleh Allah SWT dan bukan melalui proses kelahiran. Kejelitaan digambarkan seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan. Yang sentiasa dara lagi sebaya umurnya, cantik, manja, rindu dan amat mencintai suaminya. Yang suci dari sebarang kotoran, haid, nifas, kencing dan air mani. Sopan menundukkan pandangan, tidak pernah disentuh oleh mana-mana jin atau manusia sebelum mereka. Sangat putih kulitnya. Bermata jeli, anak mata hitam pekat bagaikan mata bayi yang baru dilahirkan, bahkan lebih jernih dan lebih becahaya. Lebar matanya disertai bulu mata bagaikan sayap burung yang sedang terbang. Mempunyai betis yang tembus, yang sangat indah mata melihat sehingga boleh terlihat sumsum betis dari belakang dagingnya. Mempunyai kelembutan seperti lembutnya selaput telur di dalam telur yang melekat di kulit luar. Dikurniakan Allah SWT cahaya pada wajah seperti bulan purnama. Cahaya serta bau harum semerbak pada tubuh mereka dapat memenuhi dunia antara langit dan bumi. Sedangkan tutup kepala bidadari itu lebih baik dari dunia dan seisinya.

Terdapat kemah-kemah yang mengandungi berpuluh-puluh bilik dari mutiara yang berlubang. Ada bilik yang bagaikan taman yang luas yang dipenuhi pohon-pohon palma dan di kelilingi sungai yang mengalir, yang tepiannya dilitupi oleh bunga mawar, melati dan lain-lain bunga yang tumbuh dari lembah. Ketika angin meniup taman bunga ini, seluruh taman dipenuhi bau harum semerbak. Di dalam bilik ada ruangan luas yang diperbuat dari kayu cendana dan pokok gaharu serta dilapisi dengan segala macam marmar berwarna. Berterbangan burung-burung seperti burung bul-bul, murai atau merpati yang pandai menyanyi. Setiap bilik dihiasi dengan perhiasan dari zamrud, batu merah, batu delima merah jingga, serta emas dan perak. Di dalam bilik yang sebegini indah inilah tempat tinggalnya bidadari itu. Mereka menantikan kedatangan suami mereka dengan menyanyikan lagu-lagu rindu bagaikan orang yang sedang mabuk cinta. Setiap kali mereka menyenandungkan lagu-lagu pujaan yang menyebut-nyebut suami mereka setiap itu pula bangkit nafsu kecemburuan mereka.

Hadis riwayat At-Tarmizi, Rasulullah SAW bersabda: “Di sediakan tempat untuk berkumpulnya para bidadari, dan di sana mereka beryanyi semerdu suara yang belum pernah didengar oleh manusia suara semerdu itu. Kamilah yang kekal dan tak akan rosak (berubah), kamilah selalu senang tak pernah susah, kamilah yang puas rela tak akan marah, sungguh bahagia orang yang untuk kami dan kami untuknya.”

Ketika mereka yakni suami bidadari melintasi kawasan perkemahan di mana para bidadari berkumpul, maka para bidadari akan menyambut kedatangan suami mereka dengan sepenuh jiwa dan raga mereka kepadanya. Para bidadari akan melayan sepenuhnya keinginan suaminya, bahkan menggoda supaya suaminya terus bermesra dengannya. Para bidadari sentiasa inginkan kehidupan di atas tilam-tilam sutera yang lembut, dengan cadar yang berilau-kilauan, sentiasa berpegangan erat tangan suaminya. Hubungan senggama bersama bidadari adalah hubungan kenikmatan tanpa sebarang keletihan, peluh mahupun kotoran berupa air mani. Seorang suami boleh menggauli 100 bidadari dalam sehari.

Bagi mereka yang menduduki syurga ‘Adn, mereka akan menduduki istana-istana yang diperbuat daripada mutiara. Di dalam setiap istana terdapat 70 buah rumah dari permata yakut merah. Di dalam setiap rumah terdapat 70 buah bilik dari zamrut hijau. Di dalam setiap bilik terdapat ranjang. Setiap ranjang terdapat 70 permaidani dalam pelbagai warna, dan setiap permaidani terdapat seorang bidadari. Mereka akan diberi hiasan gelang dari emas, berpakaian hijau dari sutera yang bersulam benang emas.

Ahli syurga akan lupa akan segala kenikmatan yang mereka alami di dalam syurga apabila mereka dihimpunkan dalam satu majlis yang agung. Majlis ini adalah kemuncak bagi segala kenikmatan bagi penduduk syurga kerana di dalam majlis ini, mereka dapat mendengar dengan sendiri kalimat dari Allah SWT, dapat melihat Zat Allah SWT, dapat redha dari Allah SWT dan dapat pengisytiharan yang mereka akan hidup kekal selamanya di dalam syurga oleh Allah SWT.

Wallahu’alam.

Maha Suci Tuhan yang menjadikan segala kejadian..

28 Respons so far »

  1. 1

    Kumprinx said,

    peh.. aku rasa macam nak nangis. thanks for sharing.

    terima kasih juga dari saya.

  2. 2

    hana said,

    cerita ini amat memberi kesan..
    terima kasih

  3. 3

    alhaddad said,

    alhamdulillah… syukur

  4. 4

    helmi said,

    YA ALLAH,hebat sungguh keagunganMU……..

  5. 5

    RAZMIE ABDUL RAHMAN said,

    Masyaallah…jika aku dapat diperlihatkan bumi SYURGA itu dan seisinya oleh ALLAH S.W.T ketika aku masih hidup didunia ini…nescaya aku amat membenci maksiat kepada ALLAH S.W.T dan aku akan lebih giat lagi melakukan IBADAH dan AMAL SOLEH kepadaNya. Aku pasti tidak akan pandang lagi kenikmatan dan kelazatan hidup didunia ini yang mana tidak akan kekal selamanya. Kekayaan, kenikmatan dan kemewahan diSYURGA berbanding didunia ini diibaratkan seperti 99% di SYURGA & hanya 1% di dunia ini. Ya ALLAH..KAU BERIKANLAH KEMANISAN DAN KELAZATAN IMAN DAN IBADAHKU kepadamu SEMASA HIDUPKU DIDUNIA INI…YANG MEMBAWA KEPADA RAHMATMU…DAN MASUKKANLAH AKU DALAM GOLONGAN ORANG2 YANG KAU RAHMATI…MASUKKANLAH AKU KEDALAM SYURGAMU DENGAN RAHMATMU….AMIN YA RABBAL ALAMIN…!

    • 6

      Saya sungguh terharu membaca artikel ini jadi saya akan mempersiapkan diri saya untuk ke syurga tetapi saya amat berharap dapat bermimpi bertemu dengan bidadari yang akan menjadi isteri saya di syurga?

  6. 7

    YA ALLAH,hebat sungguh keagunganMU…….. Tetapi saya amat merindui bidadari syurga yang akan menjadi isteri saya.Jadi bagaimana untuk mengetahuinya

  7. 8

    anita said,

    MasyaAllah..sungguh besar keagungan-Mu ya Allah..sedangkan melihat manusia cantik kita boleh terleka inikan pula hendak melihat keindahan bidadari syurga..artikel yg sangat menyntuh jiwa raga seorang hamba..

  8. 9

    atzroul said,

    hebat Allah.camtu sekali Allah leh cipta namun sedikit pun tak kurang kekuasaan Allah.memang hebat.kalau tujuh lautan dijadikan dakwat dan ranting dijadikan pena untuk tulis kehebatan Allah saya yakin pasti 7 lautan tu pasti kering ditambah kan lagi dgn 7 lautan lagi. pasti kehebatan Allah tak abis.hebat Allah masyaAllah.wahai tuhan yang maha hebat aku nak masuk syurga.

  9. 10

    syahrul ahmad saputra said,

    subhanallah betapa indahnya dan betapa ni’matnya hidup di dalam surga

  10. 11

    nabil said,

    baru aku tahu
    kenapa aku harus bangg menjadi Lelaki

    malam pertama
    [1 VS 100 BIDADARI]
    hahahaaaha

    minta2 la jadi kenyataan
    semua orang mahu masuk syurga
    hanya org yang gila je tak mahu masuk syurga

  11. 12

    wansalmah said,

    salam,
    alangkah nikmatnya menjadi ahli syurga..
    memang ganjaran Allah terlalu besar berbanding apa yg kita usahkan di dunia ini. kalau kaum lelaki di sediakan bidadari, bagaimana pula kaum wanita? tidak kiralah para isteri, wanita tidak berkahwin atau ibu tunggal?
    terima kasih.

  12. 13

    Rafidah said,

    Subbahanallah…kerdilya diri ini…Ya Allah kuharapkan RahmatMU n petunjukMU..Pilihlah aku ke SyurgaMU YA ALLAH…….bergetar lidahku….sebak…

  13. 14

    zarrin said,

    ya allah ..sungguh besar kuasamu dan pengetahuanmu ….berikanlah hamba hidayah dan rahmat agar dapat menuju kejalan yang lurus …..

  14. 15

    ida said,

    astagfirullah al azimm…. sesungguh nya sgala pujian2 hanya utk Allah SWT. terasa diriku amat hina skali Ya RAbb. Ingin ku mjdi ahli2 syurga Mu.. innsyaalah

  15. 16

    izan said,

    itu klu suami yg msuk syurga dpt kahwin dgn bidadari…klu isteri yg msuk syurga?

  16. 18

    luqman said,

    kalau isteri yang masuk surga, jadi ratu bidadari untuk suami…….

  17. 19

    luqman said,

    bidadari pun dah cantik apatah lagi ratunya……

  18. 20

    luqman said,

    Jangan persoalkan sangat nikmat di syurga….. tepuk dada, tanya iman masing2… Klau hidup tak beriman kepada Allah, jangan kan dapat masuk syurga, bau syurga pun tak dapat!!!!

  19. 21

    izan said,

    nak tahu je…takkan tak boleh sekadar nak tambah pengetahuan…dan motivasi utk tingkatkan keimanan kpd Allah apa pun terima kasih di atas jawapan

  20. 22

    Assalamualaikum Saudara Blogger,
    Mohon izin tag nikmat dalam syurga ke FB saya.
    Jazakallahu khoiran kathiro.

  21. 23

    Jln sufi said,

    Asalamualaikum…indahnya syurga tak bisa dibayangkan…sungguh2 amat mengasyikkan.jgn dikata pemandangan ,udaranya pun sudah memabukkan.sy pernah mengalaminya..sungguh sedih bila terjaga kerna menghadapi dunia ini kembali.namun itulah kebesaran illahi yg ditunjukkan pada sy..Walau sebentar namun terasa nikmatnya biarpun peritiwa ini Sudah hampir 4 tahun berlalu…syukur pada yg maha agung..Amin.ya rabol la Amin…

  22. 24

    Jln sufi said,

    Maka oleh itu jgnlah kita lalai dlm mengikuti perintahNya Dan menjauhi laranganNya.inshaAllah jika kita ikhlas dlm beramal pasti ganjarannya menanti.jika menghendaki syurga siramilah tanamannya dgn zikirullah ..terutama subahanallah walhamdulilah walaa illahaillalla walllahuakbar sebanyak mungkin,itulah semangat Dan kekuatan diri..

  23. 25

    Aery said,

    Ingin masuk syurga? berbaktilah kepada kedua ibubapa terutama Ibu, kerana syurga itu letaknya dibawah kaki Ibu, Insyaallah…..

  24. 27

    subhannAllah..hebatnya kuasa Allah:-)

  25. 28

    kinds said,

    Hi, after reading this awesome post i am too glad to share my experience here with colleagues.


Comment RSS · TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: