Maksud Bacaan Di Dalam Solat.

Salamun’alaik..

Salam serta selawat ke atas Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, ahli keluarga baginda serta salam kepada para sahabat yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini.

Semoga dapatlah dipanjangkan kepada umat Islam yang lainnya, insyaAllah saham akhirat tersedia buat kita..

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.”

Surah Al Baqarah (Ayat 277)

 

Allah Maha Besar

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
Hidupku,
Matiku
Adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
Kayakan daku,
Angkatlah darjatku,
Rezekikan daku,
Berilah aku hidayah,
Sihatkanlah daku dan
Maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

 

Selamat sejahtera dan rahmat Allah ke atas kamu

Selamat sejahtera dan rahmat Allah ke atas kamu

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

 

**__________ _________ _________ _________ _________ **

Demi Allah, Demi Rasul, Demi Islam Yang Tercinta..
Subhanallah Wallhamdulillah Wala Ilaha Illallah Allahu Akhbar..

**__________ _________ _________ _________ _________ **


Pesan daripada:

Al Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood bersama suami tercinta Al Ustaz Wan Akashah Wan Abd Hamid – Duta Kehormat Ana

“Bagi Anda Yang Cintakan Dunia Dakwah & Perniagaan Muslim, Kami Menjemput Anda Bersama Kami..”

Terima Qaseh,
Wassalam..

Azri Al Aziz
kanda.azri@yahoo. com 

Jemput serta jemaah kami di

Ana – Mutiara Muamalah Ummah

 

Al Fatihah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. [1]

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. [2]

Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. [3]

Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). [4]

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. [5]

Tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus.[6]

Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. [7]

 

Al Baqarah (Ayat Kursi)

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).

Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi.

Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya.

Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).

Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya.

Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya) , lagi Maha Besar (kekuasaanNya) [255]

Surah An Nur (Ayat 31)

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), 

dan memelihara kehormatan mereka;  

dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya;

dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; 

dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan

tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; 

dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; 

dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. 

Surah Al Ahzab (Ayat 59)

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

 

Al Ikhlas

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa; [1]

“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; [2]

“Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; [3]

“Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.[4]

 

Al Falaaq

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, [1]

“Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; [2]

“Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; [3]

“Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan) ; [4]

“Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”.[5]

 

 An Naas

 Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. [1]

“Yang Menguasai sekalian manusia, [2]

“Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, [3]

“Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, [4]

“Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, [5]

 “(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”. [6]

 Amin Ya Rabbal ‘Alamin..

15 Respons so far »

  1. 1

    syaf said,

    al-falaq ayat satu sasar tafsir..’Katakanlah,aku berlindung kepada Allah,tuhan yang menguasai subuh.’

  2. 2

    nina said,

    salam.nak mintak permission ntok post (share) entri ni kat my blog…boleh?

  3. 3

    Anas Firdaus said,

    Askm. Setahu saya maksud bacaan diawal Tahiyyat ialah..

    At-Tahiyyatu = Segala Penghormatan
    Al-Mubarakatu = Segala Keberkatan
    As-Solawatu = Segala Kesejahteraan
    At-Toyyibatu = Segala Kebaikan
    Lillah= Bagi Tuhan

    Harap dapat diperbetutlkan.
    Wallahu’alam

  4. 4

    shima said,

    mintak permission utk letak ni dlm blog (private) saya ye. semoga Allah merahmatimu

  5. 5

    Alhamdulillah, terima kasih share kat sini. Syukran jiddan!

  6. 6

    ina said,

    alhamdulillah,dapat jugak makne lam solat…time kacih…

  7. 7

    munir said,

    solat ibu kepada ibadah, elok le kalau kita faham maana nya, kalau belum tahu sama kia belajar, sebab masih belum terlewat

  8. 8

    areteacar said,

    cik tikah minta izin ltk makna doa qunut kat blog cik tikah yer :)

  9. 9

    Abdul Razak said,

    blog yg amat baik..mudah-mudahan akan bertambah keberkatan…InsyaAllah.

  10. 10

    alhamdulillah..pengertian dlm solat..jmpa jgk akhirnya..

  11. 12

    alkalantani said,

    betul sikit hak duduk antara sujud ”bukan kayakan aku” واجبرني tp tutuplah aibku(sempurnakn kekuranganku)

  12. 13

    saleh said,

    saya mohon izin copy. terima kasih.

  13. 14

    Sangat bagus..mohon izin copy kongsi dan amalkan

  14. 15

    Quality articles or reviews is the important to interest the users to visit the website, that’s what this web site is providing.


Comment RSS · TrackBack URI

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: